woensdag 20 augustus 2008

Recensie 13 - De dood van traditionele marketing

De dood van traditionele marketing
Arno Wingen
Uitgegeven door MijnAdviseur
154 pagina’s
ISBN 978 90 78646 03 7
24,95 euro

Veel feitelijke achtergrond over deze jongeling en zijn uitgeverij is lastig te vinden. Maar hij mailt wel terug en hij moet heel ambitieus zijn, want dat maak je overal uit op. De blaag presenteert zich als overtuigd carnivoor en fan van Las Vegas. Bovenal is hij op en top marketingadviseur, verkoopt hij de lezer. Wel van het type voet tussen de deur.
Zijn Spelling Doet Amerikaans Aan, de opmaak is oubollig en De Dood had geredigeerd mogen worden. ‘Traditionele’ marketing riekt naar vorig jaar of nog langer terug. Hoofdstuk 1 opent vreemd genoeg met: Waarom Direct Marketing. Wingen introduceert dingen als ‘de Neanderthaler Manier’, of een ‘Dr. Phil Techniek’ en een ‘Overeenkomst Met Mozes;. Trucjes, leuke maar dunne laagjes met weinig uitleg erachter. In een voorbeeld over regionale televisie: ‘beter want goedkoper, gerichter en makkelijker te meten’ (is dat zo?). ‘Het vervelende is alleen een regionale zenders niet eens in de buurt komt van het kijkers aantal van nationale televisie.’ (geciteerd van p. 118 inclusief spelling). En Wingen vindt ‘een van de nieuwste marketingmedia de zoekmachines’.
Kortom, we kunnen wel wat kritiek plaatsen tegenover zijn jonge enthousiasme. Maar daar staat tegenover dat ie warm en koud bellen definitief afmaakt: ‘koud bellen is primitief en barbaars’. En dat niet veel leeftijdsgenoten hem in alles na zullen doen. Zet nog even een CV’tje op een van je websites en loop jezelf niet voorbij en je komt er wel Arno.

Geen opmerkingen: