woensdag 20 augustus 2008

Recensie 14 - Copy & Concept


Copy & Concept, Prikkels voor reclamemakers
Bert Thobokholt, Barry de Waal en Martin Westbeek
BIS Publishers 2008
255 pagina’s
ISBN 978 90 6369 188 2
45 euro


Onder de auteurs veel autoriteit: naast academische communicatie- en taalachtergrond hebben de heren, inclusief gastschrijver Toorenaar veel bureaunetwerk. Helemaal fijn is dat er twee communicatiedocent zijn (Fontys Tilburg). Waarom dat zo fijn is? Een docent staat als het goed is boven de stof en kan goed structureren en laat helder zien hoe theorie en praktijk gekoppeld zijn. Nou dat kunnen ze. En dan leest het ook nog als een mooie trein, voelt goed –wel groot niet zwaar-, het oogt zeer design en zelfs: het ruikt lekker.
Vormgegeven door Crossmarks (waar er eentje werkt), begint het al met een visule inhoudsopgave ondersteund met short copy kernwoorden. Ze claimen het eerste boek te zijn over het totale creatieve proces in de marketingcommunicatie. Of dat zo is, is lastig na te gaan, wat wel opvalt is dat naast mooie plaatjes en voorbeelden echt goeie uitleg staat met veel modellen, bronnen, doorleesmogelijkheden en het veronderstelt een stevige portie basisvakkennis.
Wel een bronnenlijst, alleen geen verwijzingen in de tekst. Gek dat de case Agri Retail bij de paragraaf over doelgroepen nou net niet die niveaus van doelgroepbepaling specifiek omschrijft; je verwacht al gauw dat echt alles klopt. Of bij Briefing: laat de case zien en wat was dan de briefing? Hoe de kleurtjes pagina’s zich verhouden tot de kleurtjes hoofdstuk duizelt op zeker moment. Maar er volgen overzichtelijk gepresenteerde stukjes theorie met talloze mooie en heldere voorbeelden. Wie het na dit boek niet snapt, kan beter een ander vak gaan kiezen.

Geen opmerkingen: