Recensie 15 - Nike, Nederland aan het hardlopen

Nederland aan het hardlopen
Michel Lukkien
Uitgeverij Nieuw Amsterdam
ISBN 978-90-468-0327-1
207 pagina's
19,95 euro

Een buitengewoon vermakelijk boek dat ook nog eens vlot wegleest. 'Nike, Nederland aan het hardlopen' valt niet in de categorie marketingboeken voor gevorderden, corporate story of vakliteratuur over marketingcommunicatie. Het is wel een persoonlijk PR-verhaal over hoe auteur Lukkien eind jaren '70 en begin jaren '80 van zijn hobby zijn werk maakte (of andersom). Met een voorwoord van sportverslaggever Theo Reitsma, heeft hij een mooie introductie en verder weet hij zich te omringen door Nike-mensen van toen en allerhande marathonlopers, voor als je erin zit ongetwijfeld bekenden.
Het verhaal van Nike Nederland gaat over de eerste verkoop vanuit een auto in het Kralingse Bos, naar een omgebouwd melkwinkeltje aan de Plantage Parklaan in Amsterdam en zo verder. Over sneaker-modellen als Pegasus, Waffle Trainer, de Nike Elite, Nylon Cortez en de Nike Boston. Het vertelt het verhaal over hoe de markt in handen lag van Adidas en Puma, en dat je in die tijd eigenlijk maar één schoen had, ongeacht wat je deed en waar.
Dat is wel even anders nu. In de kleurenkatern van het boekje staat een bijna aandoenlijke advertentie van Nike met de tekst: Probeer ze eens! Ondertekend door Warming up Sportpromotions bv en... Nike. Humoristisch ook met een foto van de broers Versteegen van de band 'The Shoes' in 1984 bij de finish van de Halve van Egmond, gesponsord door... Nike. Vanaf pagina 130 volgen vijftien verhalen van de sporters. We hebben wat rondgesurft, maar Nike zelf rept met geen woord over het boek en lijkt daarvoor inmiddels ook al veel te groot. Als de apetrotse Lukkien gelijk heeft veroverde Nike via Nederland -via hem?- Europa en dat is niet niks.

Geen opmerkingen: