dinsdag 14 oktober 2008

Recensie 16 - Affiliate marketing


Affiliate marketing
Praktijkboek voor adverteerders en affiliates
Wiebe de Jager
Uitgeverij Eburon
ISBN 978-90-5972-263-7
99 pagina's
16,95 euro

Affiliatus in het Latijn bekent volgens auteur en bedrijfskundige De Jager 'als zoon aannemen'. De marketeer leest over het hedendaagse begrip affiliate marketing veel zoniet alles in dit handzame boekje van amper honderd pagina's en harde kaft. Wie het houdt bij de inhoudsopgave van ruim drie pagina's, de verklarende woordenlijst, afkortingen, literatuurlijst en handige links, is binnen een uur al een stuk wijzer over affiliate marketing.
Maar waar gaat het eigenlijk over? 'Affiliate marketing is een vorm van online marketing waarbij de adverteerder de affiliate (dat is de uitgever of webmaster) beloont voor elke bezoeker, lead of sale die hij genereert vanaf zijn website(s), zoekmachine of email campagne'. En daarmee is affiliate marketing voor menigeen al gauw een technisch onderwerp. Van te technisch taalgebruik heeft de lezer echter waarschijnlijk weinig last, want De Jager biedt de informatie gestructureerd aan en in rustig en nuchter Hollands taalgebruik. Hij claimt dan ook het eerste Nederlandstalige boek -niet vertaald- te zijn over dit onderwerp.
Prettig aan dit praktijkboek is dat de lezer geen lappen tekst door hoeft en een onderwerp krijgt voorgeschoteld in korte alinea's ruimschoots voorzien van tussenkoppen, modellen, illustraties en een heldere indeling van hoofdstukken. Een enig puntje van aanvulling, geen kritiek, zou nog kunnen zijn wat aandacht te besteden aan de vergelijking met de offline-wereld: bij waarom affiliate? Zou ook iets kunnen staan over meer verkoop door het juiste Umfeld of door het PR-effect van iets kopen op 'aanbeveling' van de affiliate. Wellicht te zacht voor sales.

Geen opmerkingen: