maandag 10 november 2008

Recensie 17 - Cool!


Recensie 17 - Cool!

Cool!
Winst door belevenismarketing
Diederick van Thiel
Prentice Hall 2008
175 pagina's
19,95 euro

Cool! gaat over de marketing van belevenissen –zoals de titel al aangeeft- en met name over hoe je daar meer winst mee kunt maken. Die laatste toevoeging geeft aan dat Van Thiel misschien wel meer voor marketeers schrijft dan voor marketingcommunicatieprofessionals. De kaft en de titel flitsen de lezer tegemoet en wekken verwachtingen. En daar gaat het een beetje mis.
Cool! klinkt al snel een beetje ouwbollig, juist omdat het cool moet zijn, maar voor wie eigenlijk? De generatie Einstein wordt makkelijk veel invloed toegedicht, iets te kritiekloos. Pine & Gilmore en hun experience economy zijn ook alweer even geleden, dus je moet wel echt met iets bijzonders komen wil je iets toevoegen.
Bijzonder is de hoeveelheid organisaties en kopstukken die meewerken door interviews en cases. Om er een te noemen is het interview met ID&T wel echt leuk om te lezen en het geeft een goede illustratie van wat Van Thiel waarschijnlijk wil overbrengen. Maar het blijft erg zoeken in de structuur van het boek en in de schrijfstijl.
Op de website van coolmunity.nl treft de doorlezer veel roze, een wat ingenomen portret, een niet erg levendig forum en de beloofde inzichten per hoofdstuk zijn van hetzelfde type ‘lap tekst’ als die we in het boek tegenkomen. Leuk onderwerp, maar het kon beter.

Geen opmerkingen: