woensdag 16 januari 2008

Test-recensie



Een idee is om recensies te schrijven over verschenen vakliteratuur. Deed dat van 2002 tot 2005 voor restaurants en eetcafé's in Amsterdam Oost / Watergraafsmeer in Dwars door de Buurt. Maar een hap en een boek verschillen nog aardig, vandaar een testje.






The New Rules of Marketing & PR

Door David Meerman Scott
Uitgegeven door John Wiley & Sons in 2007 in Amerika

Veelbelovende titel over hoe je het tegenwoordig allemaal moet aanpakken met persberichten, blogs, podcastings en virals. De titel doet mij denken aan Al Ries over de Fall of Advertising and the Rise of PR. Een voorliefde voor pr en nieuwe media selecteren deze titel. Kwam de voorspelling van de Ries-en uit 2002 nooit echt uit, Scott beschrijft gewoon hoe het nu is in Amerika.

De voor mij onbekend uitgever brengt meer een ‘tijdschrift’; een beetje dik voor een tijdschrift en de kaft is ook nogal hard, maar over pakweg twee jaar is het toch echt niet interessant meer vrees ik. Jammer dat op de achterflap alleen staat wat anderen vinden van het boek; ik hou altijd wel van een objectieve algemene inleiding.

PR en Marketing kruipen meer naar elkaar toe, open deurt Scott. Zowel qua disciplines als qua mensen die het vak uitoefenen. Grappig en herkenbaar vind ik wel dat hij zegt dat PR-mensen allerlei dingen ‘uitzetten’, zoals persberichten sturen, maar dat ze nooit een reactie op zijn postings geven op zijn eigen weblog. Waarom lees je niet de blog van degene die je probeert te bereiken? De bekende omslag van zenden naar ontvangen en de dialoog, maar dan uit zijn eigen ervaring geput.

‘When I don’t want to be bothered, I get hundreds of press releases a week. But when I do want feedback and conversation, I get silence’ roept hij als het ware wanhopig uit. Zie een blog niet zozeer als een ‘financial reward’ alswel een ‘creative outlet’. En dat laatste is belangrijker. En dat voor een Amerikaan!

Hoewel ik dus gematigd positief ben, moet ik toegeven dat ik één tip van hem direct in de praktijk wil uitproberen: deze recentie eerst op m’n blog zetten, reacties afwachten en dan verder gaan. Geen reacties: niet interessant. Wel reacties: input verwerken en verder. Dat heeft hij dan toch voor elkaar.

;-( max. 150 woorden ... zit op over de 300!

1 opmerking:

Unknown zei

lekker probeersel wel. Komt vast helemaal goed.