maandag 24 november 2008

MTSpecial over tijdschriften - Recensie Media2

Media2
Ontdek de kracht van crossmedia
A. van Pluuren en M. Groenveld
Ise Media 2008
160 pagina's
ISBN 978-90-812198-1-5
34,95 euro

Of je titel nu online startte en nu ook offline uitkomt –wat helemaal in lijkt-, of altijd al tastbaar was maar nu ook virtueel gaat. Je heet niet meer te kunnen zonder het begrip ‘crossmedia’. Wat dat is? Zes vakmensen (onder andere Ilse media, Lemz, Universiteit van Utrecht) doen er een gooi naar in Media2.
Zowel voor de adverteerder, vanuit het perspectief van het merk is dit leesbaar, maar ook voor de uitgever of iedereen die wil weten waar z’n doelgroep uithangt is dit boek geschreven. Allerhande traditionele en nieuwe adverteervormen zijn met elkaar vergeleken. De vormgeving lijkt echter bestemd te zijn voor de doelgroep voor wie crossmediaal de enige optie is; jongeren. Zij lezen vooral tabelletjes, bijschriften, illustraties, korte teksten in kaders; een béétje alinea is al snel te lang. ‘Leesbaar’ wil dus zeggen: geknipt voor dit type lezer. Je kunt namelijk ook moe worden van het ‘handschrift’ dat steeds tussen de broodletters door wriemelt. Wellicht was het functioneler geweest als het handschrift echt iets toevoegde: een toelichting of verwijzing die later zou zijn bijgeschreven door een traditionele lezer of juist een lezer van de nieuwe generatie. Het lijkt nu meer een lollige of lukrake afwisseling. De inhoudsopgave zonder paginanummering en de bronnenlijst ogen een beetje onaf. Evengoed worden veel musts behandeld en staan er praktijkcases in, waaronder Marketingfacts, Bruna en de SP.

Geen opmerkingen: