dinsdag 4 december 2007

Ongelofelijk. In september had ik zin in mode en kocht ik een Vogue en een Elsevier Mode. Behalve lange handschoenen en heel veel andere inspiratie vond ik de 'Incroyables' (googelen heeft geen zin, ik bedoel niet het franse duo met accordeon en zang). Wat zijn 'Incroyables'? Zie foto, da's de beste uitleg. Het is de naam voor een groepje jongens die zich op een bepaalde manier kleden en naar ik hoop een specifieke lifestyle en bijzondere ideeën hebben. Ik viel meteen op de foto omdat ze zo schattig zijn; leuke mooie jongens die zich bewust kleden, origineel zijn en het had wel iets kwetsbaars vond ik, die strakke broeken en brave boordjes. En uit Parijs, wie wil dat niet?

Toen ik in 2000 aan op Junior zat, de school voor Art Direction in Amsterdam Noord, moest ik een concept verzinnen voor een parfum. Het werd O de Vie, met een Lancome-dakje op de O maar dan richting het noordoosten, zoals bij het mannensymbool. Ik had verzonnen dat het een geur zou zijn voor androgyne mannen voor wie de emancipathie (die van de vrouwen of die van de mannen, maakt niet uit) voorbij is. Het moest tongue in cheeck zijn en: iedereen is een beetje O. Bij mijn presentatie liet ik mensen ruiken aan een monster en raden.

Nou wil ik niet zeggen dat ik altijd enorm voorzienig ben (hoewel ik wel in 1999 heb gecheckt of http://www.trendwatcher.nl/ nog vrij was en dat was ie). Maar ik ben wel altijd apetrots als ik iets of iemand inspireer of ergens een bijdrage aan lever. De encroyables die Elsevier natuurlijk in de eerste instantie gespot heeft, heb ik destijds omarmd en aan mijn partner LCFH laten zien. LCFH nam ze mee naar z'n werk. Straks staan ze in MarketingTribune. De geur van O was trouwens die van een stevige gin 'n tonic, heb ik uiteindelijk maar verklapt.

Voorproefje van Peter van Woensel Kooij uit het kerstnummer:
8 TREND UIT PARIJS: DE INCROYABLES
Bestudeerde nonchalance waait in 2008 over uit - alweer - Parijs. Jonge dandy’s in Fred Perry-polo mét smalle das (!) en in strakke broeken noemen zich de nieuwe incroyables (bron: Elsevier Thema, september ‘07). Ze tonen hun vrouwelijke kant en durven te worden uitgescholden vanwege hun persoonlijke stijl. Foto: Juliën Chatelin.

Geen opmerkingen: