maandag 31 december 2007

Kutjaar




'Waar de tijd rijp voor is, is de rehabilitatie van de Romantiek, zodat de overtuigingen van ons hart hun weg kunnen vinden naar de rede.' Met deze woorden eindigt Rob Wijnberg in maart 2007 zijn boek Boeiuh (chilluh, pimpuh). Komt wellicht wat rauw op je dak, maar als je het hele boekje leest (93 heerlijke bladzijden) ga ik een eind met hem mee.

Las sinds mijn posting Boekenlijst in november Abdelkader Benali's Laat het morgen mooi weer zijn, Rob Wijnberg dus, Frederik van Eeden's De kleine Johannes uit 1886 (soort microcosmos met elfen en beestjes in het gras) en Letters from the Earth van Mark Twaini uit 1906 (over Adam en Eva en heel universeel herkenbaar) en nu Arnon Grunberg's De Joodse Messias (nog niet uit maar wat een spiegel en wat een bizar verhaal, maar ik moet doorlezen).

Dan nog het jaar 2007. Want als je alleen de Volkskrant leest, zou je bijna gaan denken dat Linda (wie?) bepaalt dat het een 'kutjaar' was. Ik vond het helemaal geen kutjaar. Ik vond het een nodig jaar. Net als een tussenpaus of een interim-manager. Een jaar waarin de opinie omsloeg naar positief groen (zie Cradle tot Cradle). Waarin m'n vader (lastige doelgroep) het licht zag ten aanzien van overbevissing (Wouter Klootwijk), vleesconsumptie en zelf brood bakken van antieke granen als emmer en spelt. En het jaar waarin het kaf van het koren gescheiden wordt. Niet meer van allochtoon-autochtoon maar van chill nog niet chill (ja ik ben idealist).

Laat 2008 ons dus eerst een Elfstedentocht geven, dan vanaf half april een ouderwetse lente. En dan zien we wel weer, te ver weg. Een jaar waarin schoonmoeder herstelt, we wat vruchten kunnen plukken, oogsten, consolideren en verder kijken, plannen maken. Een aantal scenario's liggen nog op de plank: module 'Elke week een dvd erin met Mijke', 'Het scenario waarbij de docent een agent krijgt', de mooie jongen die de SNS-muziekprijs won, 'Van euro naar uuro' (niet geld maar tijd), de oprichting van 'Dwars door Duivendrecht' met nieuws over het dorp, Fischer-Z's De Worker (liedje), de Shockdoctrine van Naomi Klein bij lieve Joris en 'Werken voor de Eer' (naar Dick Pels' De economie van de eer).

Sorry lieve lezers, ik ben wat lang van stof, beter vaker kleine stukjes, maar ik heb me gelaafd aan m'n boek en de Top 2000 A Gogo, kerstbrood en opruimklusjes. Veel dank voor alles in 2007 en alle goeds voor 2008. Ga vanavond of lekker fris de nacht in. Of juist niet. KUS

Geen opmerkingen: