woensdag 21 mei 2008

Recensie 10 - Me the Media

Me the Media
Verleden, heden en toekomst van de derde mediarevolutie
Jaap Bloem, Menno van Doorn, Sander Duivestein
2008 VINT en Sogeti Nederland
ISBN 978-90-75414-21-9
235 pagina's
29,95 euro


Als alledrie de auteurs van hetzelfde researchinstituut van Sogeti komen geeft dat in eerste instantie even te denken. Even maar, want dit boek is de overtreffende trap na titels als De media-explosie van Van Wijk en De mediarevolutie van Blanken en Deuze. Waar deze titels de geschiedenis en het heden uitvoerig beschrijven en de toekomst aanstippen, doen de auteurs van Me dat andersom. Dus veel nu, heel veel toekomst en de geschiedenis van media zodanig gepresenteerd dat je zelfs daar nog iets nieuws uit oppikt.
De begrippen die iedereen zo onderhand wel kent als Web 2.0, mediocratie en infotainment sneeuwen onder door het razende geweld van nieuwe: NBIC (Nanotech, Biotech, ICTech en ICTainment+Cognitie, ofwel Web 4.0), wetware, hyperego en metaversum om er maar een paar te noemen.
Wie nu angstig wordt voor een overdosis techniek: Me is lekker geschreven, bladerbaar, goed gedocumenteerd en vormgegeven, compleet met leeswijzers, veel illustraties en register. Enig nadeel dan misschien is het gewicht; je weet wel dat je het bij je hebt in je tas. Me voelt als een dubbeldik vakantienummer van de KIJK voor eenieder die iets met media doet.

Geen opmerkingen: