vrijdag 7 maart 2008

Feuilleton - Deel 1 Interrail 1991


Een feuilleton is een vervolgverhaal. Dit vervolgverhaal begint vandaag hier maar begon ooit op 4 juli 1991. Ik ga een oud schriftje overtypen, in delen, over een interrailvakantie (tegenwoordig gewoon met url en met echt een dijk van een logo.
Toen ik destijds thuiskwam stond moeder bijna met de hoorn* (red: telefoononderdeel van vroeger) in de hand om de Volkskrant te bellen toen ze het gelezen had, zo leuk. Ik dacht toen dat het wel meeviel. Dat denk ik nog steeds, maar het is wel leuk genoeg voor hier. Het zou ook een ode aan de trein kunnen zijn. Maar dat zou ik De NS* (later opgegaan in kortweg 'NS') niet aan willen doen. Vriendin J en vriendin E worden hierin opgevoerd.
Geniet u van deel 1.


4 juli 1991

Zo.
Hier zitten we dan met z'n drieën in de trein (rapido expresso) naar Roma. Gisteravond om 17.56 zijn we vanaf het centraal vertrokken. Uitgezwaaid door H & C en H. Toen zagen we ineens I over het perron lopen en toen bleek dat M en R in dezelfde trein zaten. Ook naar Milaan dus. We hadden couchetten gereserveerd maar we kwamen toch wel ietwat gebroken in Milaan aan.


Aangezien we verontrustende berichten hadden gehoord over staking bij de Italiaanse spoorwegen, zijn we eerst naar de informatione gegaan. Daar werden we op de bekende onaardige Italiaanse manier geholpen. De trein die wij gepland hadden, bleek gewoon te rijden. Geld gehaald zonder privé-streep zoals wij die kennen op het postkantoor, dus met rechts, links en achter je dringende Italianen die gelukkig wel heel goed volgen wat je allemaal doet. En wat je allemaal aan hebt enzo. Dat geld is nu al weer bijna op want we hebben net supplement betaald van f 20,- per persoon.


En ik lees mijn eerst "boek" sinds SOII (schoolonderzoek): een boeket reeks.


In Rome zijn we van plan cultureel geïnteresseerd te zijn. Daar komen we om 2 uur aan. Ontbijt: 1 krentebol en 1 gevulde koek en een soort dope-sportdrankje dat "enervit" heet van f 8,- Ik heb net lekker een half uurtje geslapen. (M)


De twee eettassen zijn reeds geslonken tot één. In de aanbieding is nu nog 1 half flesje lauw water, een zakje borrelnootjes en superzachte nutsjes. J heeft gisteren een slokje spa geleend van de mevrouw uit ons couchetje. Ze was erg verdiept in de Viva en nam af en toe gedachteloos een slok van het blikje dat op het gemeenschappelijke tafeltje stond. M en ik zagen dat (ik vroeg heel droog of het blikje nu nog niet leeg was) en begonnen erg onopvallend erg te lachen. Mevrouw heeft het toch niet gemerkt geloof ik. Ga nu verder lezen in mijn 1/3 deel van de boeket reeks (we delen alles). (E)


Tja als derde heb ik niet meer veel te melden. Gisteren hebben E en ik onze tanden gepoetst met 'uiteraard' tandpasta maar gepoeld met Perrier, dat ging reageren met de achtergebleven tandpasta. We stonden letterlijk te schuimbekken. Overigens hebben we alledrie vrij goed geslapen. En volgens mij krijgen we dit schrift snel vol als we alledrie elke dag zo'n stukje schrijven. Verder zal ik nu maar stoppen want we zijn pas 16 1/2 uur op vakantie. En dus ook zolang niet gewassen en of deodorant opgedaan. Aangezien Italianen daar ook nog nooit van hebben gehoord, ruiken we niet alleen onszelf maar ook de rest van de coupé. We hebben vanmorgen lekker cliché geroepen dat 'dit' (?) toch wel typisch Italiaans is. (J)

2 opmerkingen:

Anoniem zei

hoi lieve mijke,

ga door met dit verhaal.
krijg ik toch nog mijn zin.

reactie van m.

Anoniem zei

Wie is M?

ik vind hem goed...ga snel naar deel 2, waar je E. trouwens in de eerste alinea bij haar volledige naam noemt... oei.