maandag 5 november 2007

Beperkt houdbaar


De documentaire Beperkt Houdbaar, van Sunny Bergman, heb ik een paar weken geleden eindelijk bekeken. Iederééen heeft er natuurlijk veel over gehoord, via YouTube kun je allerlei smeuige fragmenten zien, kortom deze hele beweging kan je bijna niet ontgaan zijn, maar echt kijken en ondergaan is toch weer een totaal andere ervaring, kan ik je vertellen.

Van het jaartje psychologie dat ik ooit eens gedaan heb, heb ik overgehouden dat een documentaire op een bepaalde manier ‘binnen’ kan komen. Alsof je een sneetje in je hoofd maakt en daar zout in strooit. Er gebeurt dan iets met je, je verandert. In de communicatie kunnen voorlichting en propaganda in de buurt komen; heel vrijblijvend, luchtig, informatief maar ook heel indringend, overtuigend, persuasief. Dat laatste doet Sunny.

Wil je een beetje meediscussieren dezer dagen, dan vind ik dat je die documentaire gewoon gezien moet hebben om zelf een oordeel te vormen over het fenomeen schoonheid, misleidende reclame en neo-vrouwenbesnijdenis in de VS. Zelf ben ik nu dus ‘beinvloed’ door Sunny en heb ook het vervolg bekeken en ik ben al twee keer op de site van Beperkt Houdbaar geweest, waar ik steun betuig en meedeed aan psychologisch onderzoek (hoe mooi vind je jezelf). Het is vreselijk makkelijk via de VPRO. Dus kijk wat het met je doet.

Geen opmerkingen: