donderdag 1 november 2007

Picnic


Het Crossmedia-event Picnic in Amsterdam is al weer even geleden, maar ik heb net de evaluatie ingevuld en vandaar dat het even weer actueel is voor mij. 25 september ben ik met een aantal studenten van de opleiding communicatie van de haagse hogeschool, waar ik lesgeef, naar Picnic Academy geweest, wat weer speciaal voor de doelgroep van studenten is. Op het Westergasfabriek-terrein werd voor de tweede keer deze toestand opgebouwd. Vorig jaar wilde ik eigenlijk al gaan, maar toen lukte het niet en dus had ik mijn zinnen gezet op dit jaar.

We zagen leuke dingen: Frank Boyd van de BBC over de identiteitscrisis waarin het medium televisie verkeert; Dennis Crowley uit New York liet ons zien welke games hij zelf allemaal met zijn vrienden doen in Manhattan, zoals Pacmanhattan, waarbij virtueel en echt door elkaar heen lopen; en Dan Hon die ons een echt crossmediaal voorbeeld liet zien van Radio 1 (Engeland) waarbij een popconcert, een spel, internet en guerilla werden ingezet en gaandeweg hebben geleid tot een enorme publiciteit en imago-boost van de zender. Dit laatste dus niet vantevoren allemaal tot in de puntjes uitgwerkt, maar met een idee en door doen uitgegroeid tot iets waarbij de ‘uren’ niet alleen werden gedraaid gemaakt door betaalde mensen van bureaus of opdrachtgever, maar juist ook door de ‘burgah’ de mensen zelf dus.

Ik vond het allemaal behoorlijk interessant, maar om even terug te komen op die evaluatie, ik had behoorlijk wat 'feedback': de registration van het evenement was vreselijk, de website vind ik onduidelijk, de publiciteit is zoo goed, dat het in het echt tegenvalt, doordat je hele beperkte toegang hebt kun je alleen maar kijken waar je in mag en geniet je ter plaatste niet echt mee van alle moois waarover ze opgeven, de presentaties waren erg klassiek, frontaal (zitten en luisteren) en er werd weinig gedaan met het feit dat er allerlei studenten in de zaal zaten van allerlei hogescholen in Nederland met allerlei verschillende studierichtingen. Dat had mij namelijk leuk geleken en dit alles heb ik dus in de evaluatie gezet.

Nietemin gaan we volgend jaar weer, wat mij betreft. Het is gewoon erg leuk, leuk om ergens heen te gaan met studenten en inspirerend. Ook de jongens van Generation Next waren er. Ik hoop dat onze studenten lid worden, het is toch wel allemaal heel leuk en snel daar in crossmedialand en het heeft de toekomst.

Geen opmerkingen: