vrijdag 2 november 2007

Kumite (karate)




Gisteravond hebben we geëvalueerd hoe de kampioenschappen zijn verlopen. Op donderdagavond doe ik aan karate. Afgelopen zondag heb ik 'kumite' gedaan. Kumite is een gevecht, met bescherming, gedurende twee minuten. Het was de eerste keer dat ik het deed, vorig jaar was ik nog blauwe band en dan mag je geen kumite doen. Sinds april ben ik groen. Toen Ben (onze Sensei = trainer) vroeg wie er allemaal kumite wilden doen, heb ik vaag staan knikken en wie A zegt moet ook voor B gaan.

Bij de evaluatie ging er lekker een blik roddels en kritiek open. Over onze trots op onze Bushido Dojo (onze club in Amsterdam-Oost), over de scheidsrechters en partijdigheid en natuurlijk ook over de Shihan (de baas van onze club in Nederland). De Japanse organisatiestructuur, -cultuur en managementstijl zijn dankbare voorbeelden als lesmateriaal. Heel uniek, specifiek en traditioneel. Voor ons directe, nuchtere, 'sociaal vaardige' Hollanders is dat soms even schikken.

Nu hebben we gelukkig ook een virtuele club, dus een Genwakai Hyve. Genwakai is de naam van de stijl van karate die we beoefenen. Er zijn namelijk verschillende stijlen karate. Ik heb nog nooit een andere stijl gedaan, dus ik kan moeilijk uitleggen waarin het verschil zit. 'k Heb overigens verloren met de kumite-wedstrijd, van René, die later kampioen werd. Wat ik me er nog van herinner is dat ik zei dat ik het leuk vond en dat was toen iemand direct na afloop van het gevecht vroeg hoe ik het had gevonden. Dan zal het wel waar zijn.

1 opmerking:

Teetz zei

Lief Mijke,

Heb je blog gelezen en gechecked, als ik vaker achter de compu zou zitten vast ook vaker reacties. Leuk hoor.
Evaluatie zoals gedacht, veel neuzelarijen over de shian of shihan en bushido forever. Ben for president, ik mis jullie wel een beetje. Kom na over 2 weken de misselijkheid hopelijk voorbij, zeker even een colaatje drinken bij Johan.
Hoop dat je niet ziek bent geworden, tijd voor pas op de plaats, beter minder meer dan meer minder, zoals Tao Teetz al in 2007 zei.
Dikke zoen,
Tiets