zondag 3 februari 2008

Het merk mens - Recensie 1


Het merk mens
Consumenten grijpen de macht
De kijk van Fons van Dyck
Samenwerking tussen Beltische Lannoo Campus en Nederlandse Scriptum uitgeverij 2007 Euro 24,95


Auteur Fons uit '59 -hoofd van brand strategy en positioneringsbureau Think.BBDO in Brussel- beschrijft in Het merk mens de veelbesproken verschuiving waarbij de consument de 'macht' overneemt van de producent. Door onder andere individualisering verandert de hedendaagse mens in een zorgvuldig 'geladen' merk. De politieke en sociale wetenschapper raast langs bekendere thema's van technologische veranderingen en over de angstcultuur die overgaat in herwonnen vertrouwen en we maken kennis met het belgische equivalent van de generatie einstein, die ook zo lekker optimistisch en okee is en waar Fons ook nog een Amerikaanse vergelijking naast weet te leggen. Maar hij introduceert ook nieuwe termen zoals het Karma Kapitalisme (dat krijg je als je naar Deepak Chopra en Prahalad gaan luisteren in plaats van naar Amerikanen) en beschrijft hoe we in de nieuwe tijd holistisch aankijken tegen het leven, merken, de maatschappij en de economie, kortom het 'post-Enron tijdperk waarin we leven voor de lol en de eer in plaats van alleen voor geld.

Het boek is met zorg samengesteld, dat zie je aan alles als je het boek in je handen houdt. Een hartelijk welkom aan deze Belg in Nederland.
(213 woorden -max is 200- nog steeds te breedsprakig)