zondag 3 februari 2008

Wie durft... de afdeling communicatie op te heffen? - Recensie 2


Wie durft... de afdeling communicatie op te heffen?
Birgitta van Loon
Uitgeverij Prentice Hall 2008
Euro 24,95

Communicatie is uit, verbinden is in. Een èchte dialoog. Daar draait het in de toekomst om.
Birgitta maakte eerder faam als auteur van Communiceren vanuit je buik uit 2002, als mede-oprichter van bureau In'tent en met dit nieuwe boek gaat ze in op de vele reacties die ze daar op kreeg. De gedurfde titel gooit de knuppel natuurlijk in het hoenderhok, want dat kàn natuurlijk helemaal niet. Zou je zeggen. Het pleidooi illustreert ze met oude filosofen, fotografie, metaforen en interviews met hedendaagse kunstenaars en communicatieprofessionals met een staat van dienst. Organisationele communicatie en interpersoonlijke communicatie zijn veel te ver uit elkaar komen te liggen, stelt Van Loon. Het communicatievak is nog niet zo oud en heeft zich met name ontwikkeld op cognitief en intellectueel niveau. Daarbij zijn we uit het oog verloren dat communicatie meer is dan ratio alleen en dat we een rijkdom laten liggen die voortkomt uit intuïtie, de buik. Willen we mee in de creatieve kennismaatschappij, dan moeten we kleur bekennen. Blijven we de afdeling die plannetjes maakt en uitvoert of gaan we ook ècht communiceren? Communiceren in de grote zin van het woord. Authentiek, creatief en innovatief, met hart, hoofd en ziel. Echt even helemáál lezen, dit boek, het kan voor het slapengaan.

(207 woorden, het gaat steeds beter -200 woorden max)